Sanni Seppo
Banyan tree, Sundarban
Pigmenttivedos
92 x 97 cm
2020
Miksi vedostan itse
Vaikka kuva syntyy tulostimella, on mustevedos oikea sana näyttelykuvalle. Siksi puhun vedostamisesta.
Minulle kuvien vedostaminen itse on hyvin merkityksellinen osa luovaa prosessia. En voisi mitenkään kuvitella teettäväni näyttelykuvia muualla.
Käsittelen kuvat digitaalisesti, ja vaikka näyttö vastaa pääosin lopullista vedosta, on kuvan näkeminen materiaalisena, paperivedoksena kuitenkin olennaisesti eri asia. Materiaalin valinta ja tuntu, kuvan koko ja sijoittuminen paperille sekä lukuisat muut näyttelyteoksen luonteeseen vaikuttavat seikat eivät näy ruudulta.
Vedos ei koskaan ole tekninen ratkaisu digitaalisesta tiedostosta, vaan tulkinta aiheesta, ja juuri tuon tulkinnan kypsyminen vedostaessa on yksi luovan työn kiinnostavimpia vaiheita.
Max
Pigmenttivedos
90 x 70 cm
2017
Mustavalkoisten kuvien vedostaminen on erityisen kiehtovaa. Haluan tuunata tunnelman mieleisekseni käyttäen tulostimen väripalettia oikeiden sävyjen löytämiseen.
Hienosäätö ja nyanssit näkyvät vasta vedostettuna. Rakentaessani näyttelykokonaisuuksia ja installaatioita Värinän tilat ovat oivat ja tarkoituksenmukaiset.
Vedokset voi kiinnittää magneettitauluun ja istahtaa tarkkailemaan työn tulosta. Oikeiden ratkaisujen löytäminen vaatii aikaa, syventymistä ja rauhaa.